Sante Claus en Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Henk Kruizinga - WaarBenJij.nu Sante Claus en Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Henk Kruizinga - WaarBenJij.nu

Sante Claus en Stockholm

Door: henkenbetsy

Blijf op de hoogte en volg Henk

22 Juni 2010 | Zweden, Stockholm

Vrijdag 18 juni 2010
Km. 66397

En dat bleek ook wel, vanmorgen om 7.00 uur wakker, en wat het regende, en het was mistig, dus geen reden om op te staan, dus lekker blijven liggen.
De buitentemperatuur was 2 graden

Het bleef een lange tijd mistig en het klaarde maar iets op, nog even wat kaarten gekocht, en
Daarna toch maar besloten om verder te gaan, want wat moest je hier doen.
Nog even tussendoor het totale aantal kilometers nu gereden vanaf Hoogeveen tot aan de Noordkaap is 5231 km.
Dus vandaag laat vertrokken ook al vanwege de mist.
Om 13.30 uur zijn we gaan rijden en het is nog steeds mistig, maar nu komt het, wij zijn nog minder dan 100 meter bij de kaap vandaan en rijden wat naar beneden en de mist is verdwenen. Dit is bijna niet te geloven, maar toch waar.
Draai het om, voor die mensen die we onderweg tegen kwamen, werd het een enorme teleurstelling zij komen vanuit helder weer in een dichte mist en als dat niet veranderde zouden ze vandaag het hele natuurverschijnsel niet zo kunnen aanschouwen zoals wij dat hadden gezien.
Zelfs het monument was nauwelijks dichtbaar.
Ons doel was richting Finland. Onderweg op de Noordkaap nog het dorpje Skarvag bezocht en het dorp Honingsvlag verder de E6 gevolgd en daarna de E69 gevolgd richting Karasjok.
In Skogavarre een nette camping gevonden voorbij groot militair terrein aan de E6.
Henk vindt het altijd leuk om in de camping kantine een biertje te drinken, zo sta je lekker dicht bij de bevolking. Ze werden getapt uit een ½ liter blikje vanuit achter de bar in het glas.
Samen 3 blikjes gehad en bij het afrekenen moeten wij 195,50 Noorse kronen betalen. DUS 1½ liter hiervoor konden we 18 liter diesel kopen en komen hier zo 200 km mee weg. DUS.
Voor de liefhebbers in Finland kost het gewone bier in blik 5,50 euro per liter en de diesel 1,12, allen hier krijg je een erg nare nasmaak van.

Zaterdag 19 juni 2010
Km stand. 66629 vertrek om 8.45 uur vanaf Skogavar de laatste camping voor ons in Noorwegen. We hadden nog wat dure kronen over en deze hebben we opgemaakt aan diesel
Ons doel vandaag naar Finland en kijken of wij Rovaniemi kunnen halen, want hier willen we eigenlijk een oude bekende opzoeken.
Om 10.00 uur bereiken we de Finse grens en hier moesten we stoppen om een vragenlijst in te vullen over Noorwegen. En verder hoefden wij niets te laten zien.
Vanaf de grens is er echt maar 1 weg, uitgestrekt, wel heuvelachtig, bosrijk,en wegen als een achtbaan, je maag bijna in je keel en er woont niemand.
** bij de grens hebben achteraf de deuren open laten staan.
Dit merkten wij aan het aantal muggen in de camper, we hebben er wel tientallen neer moeten meppen. Dit hebben we in Noorwegen niet meegemaakt.
De temperatuur is gewoon heerlijk 17 – 18 graden met zon, en de reis gaat voorspoedig via Inari, Ivato en we hebben ook de eerste Finse rendieren gezien.
Inari was de eerste grote plek in Finland. Onderweg nog gestopt bij een souveniershop hier zie er toch wat redelijk van met Finse (Laplandse spullen, het lijkt wel een beetje op Noorwegen alleen toch iets goedkoper.
Ook was hier een panorama, en die wilde Henk graag zien dus hij gaat maar. Toen hij terug
Kwam had hij 475 treden gedaan voor een geweldig uitzicht……………bos.
De tijd ging voorbij en ook wilden wij toch nog wat van de voetbalwedstrijd zien.
Aan de andere kant van de weg zagen we ook Nederlanders staan op parkeerplaatsen, dus wij hebben ook maar gestopt, en hebben de tweede helft gezien, nou was dit niet erg spectaculair voetbal, maar Nederland heeft gewonnen, en dat is goed ole ole.
De Finnen zijn wel netter in en om huis dan de Noren.
En ook onderweg is de natuur schoner. De huizen zijn wel een beetje hetzelfde, ook van hout met de kleuren die we ook in Noorwegen zagen.
Doorgereden via een mooie weg tot in Rovaniemi.
Nederlandse tijd kwamen we hier om 17.30 uur aan, maar in Finland is het dan een uur later.
We zagen al gauw het Sante Claus dorp want zo kun je het wel noemen, en hebben de camper snel geparkeerd, en maar gauw even rond gekeken. Je wordt verwelkomt door kerstmuziek, met kerstshop`s en een groot gebouw met Sante Claus is here.
Dus wij naar binnen, en inderdaad wij hebben de kerstman een hand geschud en met hem gesproken, een hele grappige ervaring en dit alles ook nog op de Arctic Circle de Poolcirkel.
Heel leuk gemaakt allemaal. En weer een bijzondere ervaring.
En vanaf hier is 1972 km. naar Amsterdam
Vannacht hebben wij doorgebracht op de parkeerplaats van Sante Claus, en wij waren absoluut niet de enigen. Welterusten.

Zondag 20 juni 2010 (vaderdag)
Km. stand 67142 en het regent.
Gelukkig hebben wij gisteravond het dorp en alles op de foto gezet, want vanmorgen was het erg druiliger geworden.
Wel even nog in het dorp rondgelopen, en om Nederlandse tijd 11.15 uur vertrokken.
Onze planning was om vandaag en morgen een beststuk te rijden om het gebied na Stockholm te verkennen. We rijden nu richting Stockholm en we zien wel weer hoever we vandaag komen en wat de dag ons brengt.
Om 13.00 uur op de grens Finland- Zweden aangekomen.
Rare grensovergang, we waren er al voorbij voordat we er goed erg in hadden.
Oké dat was dus Finland, here we come Zweden.
Wel hadden we in Finland meer hoge grote bomen en bossen verwacht, de weg die wij rijden en dat is eigenlijk de enige mogelijkheid, was het meer bos opschot van veel berken en struiken. Misschien zie je deze bossen in andere gebieden van Finland. maar dus niet waar wij reden.
Zweden is eigenlijk 1 grote lange Veluwe weg tussen Zwolle en Harderwijk maar dan honderden km lang.
Wisselend weer gehad regen, zon circa 18 graden.
Vanavond zijn we om 17.00 uur in het plaatsje Nordmaling aangekomen, en staan nu op de camping aan het Nordmalingsfjard. (hier heten fjorden dus fjarden het is maar dat je weet.) en zo te zien zijn ze minder diep.
Op de camping nog lekker in de zon gezeten en gelukkig wordt het avonds al weer een beetje donker.

Maandag 21 juni 201
Km.stand 67740.
We vertrekken op ongeveer half 10 en gaan richting Stockholm. Leuke weg veel meren en uitzichten en onder weg bij Ornskoldsvik kunnen ze zo van de borstelski baan de weg op springen, tenminste als ze wat door springen.deze staat voor de kop van de aanrijdende weg.
Bij Skuleskogen nog een natuur park bezocht, alle wegen naast deze hoofdweg de E4 zijn zand paden of doodlopende paden, maar toch even heen gereden .
Nog een specht bekeken die druk bezig was en in een boom aan het kloppen was.
Bij Enangersan nog 2 Elgen gezien volgens ons was het een moeder met een jong.
Zij stonden in een weiland naast de E4.
Bij Stockholm werd het al aardig druk en hier hebben we de camping op gezocht.
In de zon nog een lekkere versnapering gehad en savonds het gedeelte Bredang van Stockholm nog in gelopen.

Dinsdag hebben we Stockholm bezocht.
Eerst met de metro naar het centrum en daarna de citybus bleu- line genomen Hop on hop off zo heet dat hier. bus sightseeing.
Dwars door het centrum, erg vol en krap allemaal, maar wel met imponerende grote oude gebouwen. Zoals het theatergebouw de bibliotheek ach en noem het maar op Stockholm telt 1,9 miljoen inwoners om even een idee te geven hoe groot deze plaats is.
Het Vasa Museum bezocht, hierin stond een geweldig mooi schip vanuit de 17e eeuw die wel 333 jaar op de zeebodem heeft gelegen na zijn eerste vaart een klein eindje verder in de haven al zonk. In 1961 slaagde men erin om het schip naar boven te halen en is men daarna aan herstel en renovatie begonnen.
95 % bestaat nog uit de oude delen, en die zijn prachtig met heel veel houtsnijwerk, onvoorstelbaar eigenlijk dat het er na zoveel jaren zeewater er nog zo uit ziet. Heel interessant allemaal.
Daarna het Skansen openlucht museum en het Grona Lund een amusementpark.
Langs de havens en een grote tv toren van 155 meter hoog
Langs de terminal Ferries die vertrekken naar Helsinki en Talinn
En Natuurlijk het paleis, met de wisseling van de wacht, wat heel bijzonder gaat met de plaatselijke fanfare ( wilhelmina in ons geval ) worden de bewakers naar hun werk gebracht.
Leuk om zo naar je werk gebracht te worden. Heel bijzonder om te zien.
Indruk Stockholm erg grote, drukke maar mooie stad, met een geweldig havengebied met rondom prachtige oude gebouwen, verbonden met elkaar door mooie bruggen, en dat allemaal hartje centrum.
We zijn een beetje op tijd naar de camping terug gegaan om nog van de zon genieten.
Het was heerlijk weer vandaag.