Dinsdag 15 juni 2010 - Reisverslag uit Hårstad, Noorwegen van Henk Kruizinga - WaarBenJij.nu Dinsdag 15 juni 2010 - Reisverslag uit Hårstad, Noorwegen van Henk Kruizinga - WaarBenJij.nu

Door: henkenbetsy

Blijf op de hoogte en volg Henk

18 Juni 2010 | Noorwegen, Hårstad

Km. 65381
Vanaf camping Harstad nog even het centrum van Harstad bekeken en daarna
Richting Tromso
Onderweg wisselend landschap, wel zon maar koud.
Via de E6 kom je langs de Battle off Narvik, met allemaal kanonnen en gedenkstenen en platen van de tweede wereldoorlog.
Onderweg nog meren gezien waar een ijslagen opzaten.
** afgelopen nacht op de camping een kleine walvis en zeehondje gezien, leuk man, en er hadden Noren ge avond of nachtge vist, (want wat maakt het uit het wordt toch niet donker) op kotvis grote vissen
We verlaten de E6 om te kijken bij de Polar Zoo of dit was is, en dat leek ons leuk.
Dus kaartjes gekocht en naar binnen.
Gelukkig net om 13.00 uur waarop een medewerker met een groep mee ging om te voederen en over de dieren alles te vertellen.
Dit gebeurde alleen in het Noors daar begrepen we niet zo veel van, maar wat wel opmerkelijk was, dat de beesten als z`n autootje of zelfs zijn stem hoorden al onrustig werden.
Als wij voor een gebied waar sfinxen inzaten stonden zagen wij niets, en hij hoefde maar te roepen of te fluiten en ze kwamen te voorschijn.
Heel leuk dus, en maar zoveel mogelijk bij die groep gebleven anders hadden we w.s.geen beest gezien. Er waren allemaal dieren die ook in het wild hier voorkomen. Van beren, wolven, vossen, elanden (elg) en rendieren natuurlijk.
Na 2 uur hiervan genoten te hebben stonden we om 15.00 uur weer buiten de Zoo.
Daarna de E6 weer gevolg via Setermoen, Andselv, Nordkjosbotn in Skibotn aangekomen
Waar we op de camping een prachtig plaatsje vonden aan de Storfjorden.
Eerst nog lekker in de zon buiten gezeten.
Gewandeld tijdens eb uiteraard in de fjord, geweldig hoe het water zich met kracht terugtrekt uit de fjord.
Het is nu 23.00 uur zitten nu wel binnen, buitentemp. 8.6 en hebben de kachel in de camper lekker aan. Heerlijk met een prachtig uitzicht op de fjord met aan de overkant de bergen met besneeuwde toppen.

Woensdag 16 juni 2010
Km. 65691

Om 10.30 vertrekken uit Skibotn.
Koude nacht met veel wind, heerlijk geslapen.
We hadden medelijden met een Fransman die met de motor op vakantie was en zo doende in een klein tentje overnachte. Het tent je had hij in de nacht al verzet in de luwte van een hyte.
Ons doel is de Jokelfjord, langs de weg geen hoge bomen meer maar vooral veel kleine berken en struiken. Wat steeds meer opvals dat de Noren veel rommel om de huizen hebben ( dan wel zonder te verbouwen!!!).
Het is absoluut niet rustig op de wegen wat we uiterlijk wel een keer verwacht hadden.
Net voorbij Rotsund staande gehouden door de politie, een hele aardige agent.
De papieren waren in orde dus konden wij de weg vervolgen.
Onderweg ook nog een rek met stokvissen bewonderd van dichtbij, ze zien er niet erg smakelijk uit.
Inderdaad bij en rondom Oksfjord wordt de huizenpopulatie wat minder, geen lintbebouwing meer maar hier en daar wat huizen.
S`middags al vroeg op onze bestemming aangekomen en wel op een soort van camping aan het Jokelfjord.
Een geweldige plaats aan het fjord met uitzicht op de gletcher.
Ook de gebouwen op de camping waren erg kneuterig, ze hadden een klein huisje ingericht waar je je heerlijk op kon warmen rondom een houtkachel
En als je van vissen hield kon je ook enorm je hart ophalen

Donderdag 17 juni 2010
Km. 65906

Om 10. 30 uur vertrokken uit Jokelfjord

Na uitgebreid afscheid te hebben genomen van onze Duitse buurtjes die daar nog 5 dagen wilden blijven.
Onderweg enorm veel kudde`s rendieren gezien.
Vanaf Alta werd de omgeving bijzonder langs de E6 route, weer kaal grimmig, woeste natuur met hier en daar een huisje (daar wil je toch niet wonen) met nog flarden sneeuw, en heel veel maar dan ook echt heel veel kudde`s rendieren
Zo af en toe zag je een huisje of stonden er kraampjes waar de plaatselijke bevolking rendier huiden en andere spullen probeert te verkopen wel sneu hé van die huiden maar ja dat is hun wereld. Wat ook opvalt hier zijn de kleur van de huizen, nu weer donkerbruin, zwart, donkerblauw.
Bij Skaidi richting Hammerfest gekozen, want dit moest ook erg te moeite waard zijn om deze stad te bezoeken. En daarna te gaan staan op het plaatsje Forsol
Ook bij Skaidi werd de natuur nu weer lentegroen met bomen en struiken, en de bergen waren ook weer begroeid.
Eerst Camper plaats in Forsol bezocht, maar dit viel heel erg tegen, dus dat werd hem niet, en toen terug naar Hammerfest daar het Polar museum bezocht, wel heel leuk.
En verder de meridiaan bezocht, deze stond bij een industriegebied die erg rommelig was, geen kijk dus.
Hammerfest wilden we ook niet blijven, En terug naar Skaidi omdat er maar een weg loopt, en vandaar door naar de Noordkaap. We zien wel hoever we komen.
Het rijden ging voorspoedig, het weer was zonnig, wel wat bewolking, maar het werd steeds helderder, maar ja daar kun je in Noorwegen niet zoveel van op aan, maar het leek in ieder geval goed.
Onderweg borden nog 125 km later. 78 km. Noordkaap spannend hoor en het weer nog steeds goed, en ook nog wel behoorlijk druk op de weg, niet alleen auto`s met caravan, campers, maar ook motoren en fietsers maar ook touringbussen uit alle landstreken vandaan.
Om 20.00 uur na een dure tunnel tol betaald te hebben zijn we op de Noordkaap aangekomen.
Fantastisch, helder weer, de zon scheen.
Het was wel koud, erg koud, maar geweldig.
S`nachts om 24.00uur, een wonderbaarlijk moment, waar iedereen op wachte, en er zijn dan ook menige foto`s en filmpjes gemaakt van de prachtige lucht.
En iedereen ervaart het op zijn eigen manier met tranen, toasten met een drankje. Gelukkig zijn wij redelijk nuchter.
2 knapen die zich uitkleden en in de zwembroek stonden compleet met zonnebril en badslippers onder het monument, te stralen in de zon in een temperatuur van net boven het vriespunt geweldig allemaal.
Want voor een ieder die hier was, was dit het streven …………De Noordkaap we hebben het op wat voor manier dan ook gehaald.
De lucht bleef mooi en helder en licht.
We hebben het enorm getroffen.

Vrijdag 18 juni 2010
Km. 66397

En dat bleek ook wel, vanmorgen om 7.00 uur wakker, en wat het regende, en het was mistig, dus geen reden om op te staan, dus lekker blijven liggen.
De buitentemperatuur was 2 graden

Het bleef een lange tijd mistig en het klaarde maar iets op, nog even wat kaarten gekocht, en
Daarna toch maar besloten om verder te gaan, want wat moest je hier doen.
Nog even tussendoor het totale aantal kilometers nu gereden vanaf Hoogeveen tot aan de Noordkaap is 5231 km.
Dus vandaag laat vertrokken ook al vanwege de mist.
Om 13.30 uur zijn we gaan rijden en het is nog steeds mistig, maar nu komt het, wij zijn nog minder dan 100 meter bij de kaap vandaan en rijden wat naar beneden en de mist is verdwenen. Dit is bijna niet te geloven, maar toch waar.
Draai het om, voor die mensen die we onderweg tegen kwamen, werd het een enorme teleurstelling zij komen vanuit helder weer in een dichte mist en als dat niet veranderde zouden ze vandaag het hele natuurverschijnsel niet zo kunnen aanschouwen zoals wij dat hadden gezien.
Zelfs het monument was nauwelijks zichtbaar.
Ons doel was richting Finland. Onderweg op de Noordkaap nog het dorpje Skarvag bezocht en het dorp Honingsvlag verder de E6 gevolgd en daarna de E69 gevolgd richting Karasjok.
In Skogavarre een nette camping gevonden voorbij groot militair terrein aan de E6

• 19 Juni 2010 - 10:44

Betsie:

Leuk om jullie verslagen te lezen. Het ziet er geweldig uit zo te zien. Veel plezier nog

• 19 Juni 2010 - 12:56

Martijn:

gefeliciteerd met jullie bereikte doel de noordkaap. goede reis terug

• 26 September 2010 - 19:35

Coby Jipping-kremer:

waren jullie het die ons op de noordkaap nog hebben geholpen met de watertank van een knaus camper?