Vrijdag 11 juni - Reisverslag uit Hårstad, Noorwegen van Henk Kruizinga - WaarBenJij.nu Vrijdag 11 juni - Reisverslag uit Hårstad, Noorwegen van Henk Kruizinga - WaarBenJij.nu

Vrijdag 11 juni

Door: henkenbetsy

Blijf op de hoogte en volg Henk

15 Juni 2010 | Noorwegen, Hårstad

Door geen internet verbindingen nu wat later .
We vinden het geweldig dat er zo veel met ons mee kijken waar we zijn, ook van mijn werk.
Jongens ik denk geregeld aan jullie (grapje). Denk er maar aan jullie vakantie komt nog.

Vrijdag 11 juni 2010
10.30 uur km. 64246 volop zon.

Vanaf Kristiaansund rijden wij in convooi naar Steinkjer, dus druk op de weg.
Gelukkig wordt het later wat rustiger maar het gaat niet hard ( we hebben alle tijd).
We volgen de E6, bij Hammer, het begint nu wat te regenen.
We willen de Formofossen bekijken het is hier zo dat de zalmen er massaal de waterval en de zalm trap op springen. Aangekomen en een kaartje gekocht ( 70 nkr). Er was ons niet verteld dat er te weinig water stond en de waterval stond droog wel raar om te zien, ik had wel gevraagd of er vissen waren en toen verwees hij ons naar het restaurant. Daar hadden ze 6 zalmen in een aquarium.
We wilden naar een soort dierentuin bij Namsskogan. Allen het regende zo hard dat we besloten om door te rijden.
Gelukkig klaart het later op en rijden we door een bijzonder mooi landschap. Veel sneeuw op de berg toppen waar we door heen rijden. Het is 20 graden dus zal het wel snel smelten.
We gaan overnachten in Mosjoen op een camping en gaan later de op de avond de plaats nog verkennen. Leuke plaats met huizen op palen boven de rivier.

Zaterdag 12 juni 2010 Ria jarig, Ria gefeliciteerd…Hiep hiep hiep Hoera
10.00 uur km. 64573 zon. Lekker 21 graden.

Mosjoen ligt op de helft van Noorwegen.
Even tussen door begin kilometerstand Hoogeveen 61166 en nu 64573 dit moesten we even uitrekenen en dat is 3407 km.al gereden.
Via Moirana – Krokstranda de E6 gevolgd naar de Poolcirkel. Hoe dichterbij hoe kaler,
Grimmiger en doods, maar wel warm en hier en daar flarden sneeuw
Op de Poolcirkel aangekomen, dit was helemaal geweldig, gezellig druk, in een warm zonnetje het was 22 graden lekker gewandeld tussen al de hoopjes stenen en hebben er zelf ook een gelegd, geweldig toch.
We hebben hier ons Poolcertificaat + foto gekocht, dat is helemaal super, een geweldige ervaring met een machtig mooi uitzicht op de omliggende bergen we hebben nog even lekker in de zon gezeten voor de camper wij hebben overwogen om hier te overnachten.

Daarna toch maar doorgereden naar een parkeerplek aan een fjord net voorbij Rognan er stonden meerdere campers, dus leuk dachten wij en vrij, maar niets was minder waar, om 20.45 uur kwam een eigenaar zoals hij zei ( een duidelijk vaag Figuur) om even 100 kronen te incasseren dit was voor het onderhoud van het terrein, en hij waarschuwde ons ook dat er een mogelijkheid bestond dat er nog anderen konden komen om geld te vragen en gaf hiervoor een nota van betaling die we achter de voorruit moeten plaatsen, een beetje vaag allemaal dus.
Later zijn we even naar hen toe gelopen voor een praatje en hij wilde graag tips geven voor onze route, en we kregen een stuk gedroogde rendier schenke en dit was best lekker. Achteraf een best aardige gozer alleen wat vaag allemaal.

Zondag 13 juni 2010
9.45 uur km. 64829 veel regen.

Het is een regen nacht en we gaan in de zachte regen op weg.
Vandaag staat de Lovoten op ons progamma.
We rijden naar Skutvika om met de ferry naar de Svolvaer op de Lovoten te gaan.
Zware bewolking en geregeld regen buien maken de dag niet mooier.
We moeten 5 uur wachten want ze laten vandaag maar 1 ferry varen.
Na wat gegeten te hebben in het plaatselijke café restaurant Het zat vol met de plaatselijke bevolking om 18.45 gaan we met de boot.
Onderweg werd er nog op gewezen dat we langs een paar walvissen varen en verder bleef het bewolkt en regenen.
We hebben overnacht op een camperplaats in Svolvaer.

Maandag 14 juni 2010
Km. 65045

Heerlijk zonnig, we gaan eerst naar Kabelvag om dit plaatsje te bekijken.
We stonden om 9.00 uur voor het vis museum maar zij gingen pas om 10.00 uur open.
Dus maar door rijden naar de haven en de grootste kathedraal van de Lovoten bekeken
We rijden via de E10 naar het noorden van de Vesteralen.
Het is weer een geweldige mooi land waar we door heen rijden.
Later gaan we terug om in Harstad een overnachting te zoeken.
Dit wordt de camping Harstad, avonds rijden we nog even op de fiets naar de stad.
Het was een geweldige mooie dag met lekker weer en het is een geweldig mooi eiland.
Tijdens dit typen kijken we naar de enige zender die ik nog kan ontvangen rtl 4 ( DUS VERDER GEEN VOETBAL VOOR ONS) Ik heb eigenlijk nooit geweten dat dit kanaal zo`n slecht programma aanbod had tot half 12 niks over oranje toen een minuut in het rtl nieuws.
Nou dit was het weer vanuit Noorwegen morgen gaan we richting Tromso
We proberen jullie op de hoogte te houden maar helaas is overal geen internet mogelijk.
Dus tot de volgende keer
Groetjes Henk en Betsy

Dinsdag 15 juni 2010
Km. 65381
???

• 15 Juni 2010 - 09:06

Michel:

Ha die Henk en Betsy,
    leuk zo'n reis verslag. Noorwegen is toch wel een mooi land. geen last van de muggen? en Henk heb je al gevist?
    veel plezier nog.
    groet, M

• 15 Juni 2010 - 18:23

Ineke:

wat een mooie trip
    ik ben een beetje jaloers
    hou je nu 's nachts de
    zonnebril op?
    geniet maar lekker

• 15 Juni 2010 - 18:28

Henk En Wilma:

Hallo Henk en Betsy

We keken al uit naar jullie reisverslag , maar gelukkig gaat alles nog prima en jullie hebben al weer heel wat bijzonder mooie plaatsen bezocht.
    En natuurlijk gefeliciteerd met jullie Poolcertificaat, dat heeft niet iedereen, heel leuk ,en de foto's zijn ook prachtig veel plezier nog en tot gauw.

Groetjes Henk en Wilma

• 17 Juni 2010 - 06:36

Joke:

hay Betsy en Henk.
    prachtige foto,s en
    jullie verhalen.
    wens jullie nog hele fijne dagen toe.
    liefs Joke.